1 lektion (vi kommer lidt før, og skriver dagsorden på tavlen):
- Intro - hvem er vi, og hvad skal vi lave i dag? (Mål præsenteres her?)
- Eleverne deles ud i grupper, og hver gruppe har hver sin lærer.
- Læreren gennemgår opgaven og viser sine egne fjolleportrætter.
- Eleverne tager nu portrætter, to og to - med hjælp fra os, og de bliver sendt til Hanne, så hun kan printe.
2 lektion
- Grupperne sidder i de samme grupper med den samme lærer.
- De maler gouache, hvor hver gruppe har 2 bestemte farver + sort og hvid. F.eks. en gruppe har gul, grøn, sort, hvid - en anden gruppe har blå, rød, sort, hvid. Hver elev får udleveret et stykke a3 papir, hvor der er tegnet 8 felter med blyant. (Hvis de har tonerne rød og blå, skal de lave : rød, blå, rød+hvid, rød+sort, blå+hvid, blå+sort og blå+rød. Det sidste felt er frit.
- Gouachen lægges til tørre, og der startes kridtprøver. Forskellige streger, samt en ‘ombre’, hvor de bruger en farve og blander det sammen med hvid og sort fra hver sin ende.
- Gouachen er nu tør og der skal prøves at tegne med kridt ovenpå. Hvilken effekt giver kridt ovenpå gouache?
3, 4, 5 lektion
- De får udleveret deres udprintet portræt, og så skal lave en skitse af dette med blyant uden detaljer. Bagefter skal de male med gouache og til sidst lave detaljer med kridt.
- Fremlæggelse hvor grupperne fremlægger for en anden gruppe og ikke for hele klassen.
- Billederne sættes op på et stort papir og hænges op på skolen.
- Fælles afrunding på klassen - hvad har vi lært?
Teori og litteratur :
Froda og Ringsted, 2008 - teori om skemaer, side 65 i ‘Grundbog til indskolingen’
- Et skema er et mønster, en struktur, og vi kan skelne imellem forestillingsskemaer og fremstillingsskemaer. Forestillingsskemaer : kognitive mønstre der opstår i hjernen - når vi sanser noget og vores hjerne bevidst bearbejder det. Fremstillingsskemaer : Der anvendes bestemte mønstre og former, af f.eks. et hus og et træ.
- Litteratur : Lærerens grundbog i indskolingen side 62 - 79