(Jeg glemte at tage billeder af da jeg kun havde lagt gouache)
Proces : Som forberedelse til vores klassepraktik, skulle vi også selv lave et fjolleportræt. Jeg satte pensler i mit hår og rakte tunge. Jeg har valgt at overdrive min tunge, øjne og øjenvipper, samt male min hud grøn og mit hår rødt.
Perspektivering : eg synes fjolleportrætter er godt at bruge i folkeskolen, fordi eleverne prøver at arbejde udenfor deres skema, samt bruge alle deres kreative evner, uden at tænke over om det er 'forkert' ift. hvad deres skema fortæller dem. Eleverne får stadig grænser for opgaven, så det ikke bliver for ufokuseret og kaotisk. For det første får de faste rammer for hvordan det skal udføres - først skal der laves en skitse, så gouache og så kridt. Detaljer må kun laves med kridt, så de to andre trin skal udføres stiliseret.
Michael Kvium har lavet en hel serie af fjolleportrætter. De kaldes 'fools'.
Perspektivering : eg synes fjolleportrætter er godt at bruge i folkeskolen, fordi eleverne prøver at arbejde udenfor deres skema, samt bruge alle deres kreative evner, uden at tænke over om det er 'forkert' ift. hvad deres skema fortæller dem. Eleverne får stadig grænser for opgaven, så det ikke bliver for ufokuseret og kaotisk. For det første får de faste rammer for hvordan det skal udføres - først skal der laves en skitse, så gouache og så kridt. Detaljer må kun laves med kridt, så de to andre trin skal udføres stiliseret.
Michael Kvium har lavet en hel serie af fjolleportrætter. De kaldes 'fools'.
Refleksion : Når skitsen er lavet og gouachen langt, kan maleriet godt virke utrolig fladt og kedeligt, men kridt giver det dynamik og liv, samt en masse detaljer. Jeg synes det har været helt fantastisk at arbejde med kridt, og har virkelig fået øjnene op for hvor meget kridt kan gøre ved et værk.