Selve dagen gik rigtig fint. Der var lidt kaotisk stemning lige inden timen startede, da der var et par stykker som ikke havde været til sidste gruppearbejde, samt ikke havde forberedt sig. Det gjorde at vi startede ud med en lidt negativ stemning, hvilket var rigtig ærgerligt. Da timerne gik i gang forsvandt det dog hurtigt, og vi havde en rigtig god dag.
Refleksioner :
- Det er altid svært at være mange om et undervisningsforløb. Det gjorde der blev spildt en masse tid på at blive enige, samt at vi flere gange ikke var fuldtallige. Vi endte derfor med kun at være et par stykker om at stå for det hele. Det var ret frustrerende og stressende, at alle ikke tog ansvar for opgaven og gjorde sit. Dem der skulle stå for at pakke, havde ikke fået alle vores ting med, så vi manglede f.eks. hatte som eleverne kunne bruge til billederne.
- Det kom til at tage meget længere tid end beregnet at hænge billederne op til sidst, hvilket gjorde at vi pludselig havde en masse tid der skulle fyldes ud. Det var vi ikke forberedt på, men vi fik lavet et par lege, og det gik okay.
- Vi er seks personer som er meget forskellige - også som lærere, og det gør at vi ikke gør tingene på samme måde. Jeg synes struktur er vigtigt, især når eleverne ikke er ældre og de er i et andet lokale end normalt. De skal ikke have for frie rammer, for det kan ofte blive for meget dem, og at de derfor ikke kan fokusere. Det er dog ikke alle der er enige med mig, og det gjorde at der var meget larm i nogle af grupperne, eleverne løb rundt osv - det påvirkede os andre, da de så forstyrrede vores elever. Det ville have været bedre hvis vi havde adskilt grupperne noget mere, så et par af grupperne var i de andre rum, så de ikke blev så forstyrret.
- Set i bakspejlet, tror jeg vi kunne have introduceret opgaverne bedre. F.eks. er jeg ikke sikker på alle eleverne fik det fulde ud af at lave farveprøver, da de ikke helt forstod hvorfor vi skulle lave dem. Forklarede dem selvfølgelig at de var for at prøve og blande, men de forstod det ikke helt - for selvfølgelig ville sort gøre farven blev mørkere? Så måske var det en for simpel opgave for elever i fjerde klasse, så det ikke var udfordrende nok. Til gengæld fik de rigtig meget ud af kridtprøver, samt det at ligge kridt ovenpå gouache. Det var de ret imponeret over. De udtalte bl.a. at de ikke vidste kridt kunne blandes, og ikke troede man kunne bruge forskellige materialer ovenpå hinanden.
- For nogle elever var det enormt udfordrende at skulle lave fjolleportrætter. Både ift. at de skulle se skøre ud, men også det at man måtte male huden blå og håret rødt - der var frie hænder! Det tvinger eleverne til at komme ud af deres skema (Froda og Ringsted, 2008), som var noget af det teori vi havde brugt som baggrund for vores undervisningsforløb. Det var tydeligt at se, at nogle af eleverne havde svært ved dette. De endte dog alle med nogle flotte fjolleportrætter, og de synes alle det var sjovt, da de lige kom over den udfordring. Eleverne havde også brug for forskellige mængde tid, det ville have været en god idé at have flere ekstraopgaver i baghånden, til de elever som var hurtigt færdige.
I evalueringen sagde eleverne at det havde været sjovt, nogle synes at farveprøverne havde været lidt kedelige(jeg tror selv at det ikke var udfordrende nok), og at de synes det havde været rart at det var så nemt at få hjælp, fordi vi var så mange lærere.
Kommentarer fra Hanne :
- Mere introduktion. Vis f.eks. nogle værker på et powerpoint, så eleverne kan se forskellige former for fjolleportrætter.
- Sørg altid for at have alle materialer klar på et bord man kan rulle ind - det sparer tid.
- Være tydeligere ift. mål, og italesæt det mere overfor eleverne.
- Mere fagterminologi f.eks. er det en sommerpalet eller en vinterpalet vi bruger? Er farverne mørke eller lyse? Er det triste eller glade farver?