onsdag den 22. marts 2017

Grethe Grathwol

Grethe Grathwol, kunsthistoriker : 
  • Hun fandt hendes interesse for kunst igennem faget 'iagtagelse' som hun havde i skolen. 
  • Hun har udgivet en bog der hedder 'Skulptur og skulptur opdagelse' i 1967. 
  • Hun mener at de to ting der kendetegner om noget er en skulptur er : 'oplever jeg tingen som en skulptur' og 'har kunstneren lavet det som en skulptur/pyntegenstand - eller har den en funktion?'
  • Tid og kontekst har stor betydning for, om vi oplever tingen som en skulptur. Hvis skulpturen står på et museum vil vi altid mene det er en skulptur, men hvad hvis vi møder den samme genstand, hvor den står midt på en mark?
  • I de sidste 50 år har vi fået meget mere teknologi i hverdagen som indeholder masser af billeder (fjernsyn, computer mm), samt kasseformede ting hvor vi ikke kan se deres funktion udefra(f.eks. køleskab), det har gjort at omverdenen er blevet mindre nærværende.
  • Skulpturer giver udtryk for sindet, tankerne og følelser (hovedsageligt igennem materiale og sin formulering)
  • En skulptur eksisterer først i mødet med sin beskuer og beskuerens oplevelse.
  • Grethe Grathwol mener at der er en stor forskel på at beskrive en skulptur, og på at fortælle hvad den forestiller. Når man beskriver en skulptur går man dybere til værks(mikro niveau), og går dybere til skulpturen. Når man fortæller hvad den forestiller er det mere overfladisk (makro niveau). 
  • I stedet for at tage børn med på museum, skal man i stedet øve deres sprog, iagtagelse og beskrivelse med almindelig hverdagsting. Det vil give eleverne en stor forståelse for rum, tegn/kode/betydning, kontraster, overflader, overlapning, materiale mm.