søndag den 18. december 2016

Tryk og trolde



Trolde
Proces : Vi fik udleveret et stykke sort papir, som vi skulle rykke en trold ud af. Efterfølgende skulle den klistres op på et stykke gråt papir, vi skulle give den et navn, samt finde på en sætning der beskriver trolden. 
Perspektivering : Jeg tror mange børn ville synes det er en sjov opgave. Når man skal give trolden et navn og en beskrivende sætning, så bliver opgaven også mere 'ægte', man skal forholde sig til trolden, og hvorfor den ser ud som den gør. 

Herman Stilling laver mange værker med trolde, både malerier, men også trolde med træsnit og tryk. 

Refleksion : Det var sværere end jeg først troede, da materialet ikke altid vil det samme som en selv. Man kunne nemt komme til at rykke mere af end man ville, og det gjorde det var svært at få den form, som man havde forestillet sig i sit hovede. Det er dog en vigtig æstetisk læreproces, at prøve at lade materialet arbejde. Dette omtaler Lene Tanggaard(professor i pædagogisk psykologi) 

Tryk
Proces : Vi skulle først klippe en stor fugl ud af et stykke grønt foam, efterfølgende måtte vi også klippe nogle små fugle og andre ting. Vi brugte vandbaseret sort sværte til at trykke figurerne ned i, og brugte en rulle til at sørge for, at der kom nok sværte på figuren. Bagefter blev de lagt over på et papir med sværten ned af, rullet over med en rulle og et stykke avis, og derefter tog vi figuren af. 
Perspektivering : Jeg tror man kunne lave nogle rigtig sjove projekter i folkeskolen med dette, da det kan gøres på mange forskellige måder, og i mange sværhedsgrader. Det kunne også være sjovt at skifte sværten ud med maling, så der ville være forskellige farver. Det ville give et helt andet udtryk, og gøre det mere dynamisk at se på. 
Refleksion : Vi havde lidt problemer med det grønne foam, da det ikke helt var tykt/stift nok. Det gjorde det svært at påføre sværten.