‘Betydning’ af Karsten Arvidsen:
- Vi bruger vores tidligere erfaringer og viden til at afkode symboler og lignende visuelle elementer.
- Konteksten kan også være essentiel for hvad betydningen er.
- Semiotik : tegn der bliver til koder, som afgiver eller kan tillægges en betydning
- Tidligere var fokus på om afsenderen kunne skabe et tydeligt nok budskab ved brug af semiotik og kommunikationsteori. I dag er fokus mere på modtageren. Alt efter hvilke erfaringer/viden modtageren har, vil det påvirke betydningen for modtageren.
- Tegn og koder har ikke en fast betydning, men er forskellig alt efter hvem modtageren er.
- Det at arbejde med billeder kan være en åben proces, hvor betydning opstår og udvikles ud fra samtale om det pågældende billede.
- Som lærer er det vigtigt at vælge hvilken metode man bruger, når man snakker om betydning med eleverne. Hvis der er ét svar, skal man ikke starte med en åben samtale.
‘Er æstetik en løftestang til læring?’ Af Signe Tonsberg
- En undersøgelse fra University of California viser at elever som havde mange kreative fag i skolen, klarede sig bedre senere i livet - både socialt, fagligt og økonomisk.
- Æstetiske fag og æstetiske læringsprocesser påvirker børns læring og udvikling, både i nuet og i fremtiden.
- Æstetik er ikke forbundet med hændelsen men med perspektivet på hændelsen
- Æstetik er et sprog vi bruger til at reflektere, kommunikere og udtrykke os med
- Æstetik og æstetiske læringsprocesser består af indtryk(når vi ser noget en anden har lavet) og udtryk(når vi selv laver det)
- Det er forskellige dele af hjernen der aktiveres, alt efter om vi er tilskuere eller deltagere
- Opdeling af tekniske og æstetiske objekter - mange ting kan være begge dele. Et teknisk objekt er et vi udelukkende bruger til en handling, hvor et æstetisk objekt er noget vi visuelt også stimuleres af, f.eks. en gaffel fra Georg Jensen som vi både kan spise med, men som også er et pænt design.
- Æstetiske læringsprocesser stimulerer både elevens læring og dannelse - også i andre fag end de æstetiske.
- Den æstetiske sans skal stimuleres for at den kan udvikles
- Vores blik skal trænes, for at vi ser mere (både deltager og helheder)
- Æstetiske læringsprocesser : følelser, oplevelse, analyse
- Æstetisk formsprog, indtryk/udtryk