Skulptur
- 3 dimensionelt billede
- En skulptur er kun kunst, hvis den er lavet med en hensigt bag. Børn kan godt lave en skulptur, men hvis der ikke er en mening/hensigt/dybere mening bag skulpturen, er det ikke kunst.
- En ting bliver til en skulptur når beskueren ser den som en skulptur.
- Skulptur er menneskeskabt
Arbejdsmetoder
- Modellering
- Hugning
- Sammenføjning
Refererende skulpturer
- Naturalistisk skulptur (naturen som forbillede)
- Figurativ skulptur (Mennesker eller dyr som emne - kan være delvis abstrakt)
- Abstrakt skulptur (Begreber eller begrebssammenhænge som emne - Refererende til skulpturens titel, som skal være et åbent, abstrakt begreb. F.eks. ‘den sjippende pige’ er ikke åbent eller abstrakt, men det er ‘leg’, da det kan fortolkes)
Ikke refererende skulpturer
- Den syntaktiske skulptur (skulpturelementerne(sproget) som emne. F.eks. ‘slap, trist, glad, stærk’ mm, det må dog ikke igennem et menneske, da det så er en refererende skulptur til mennesket)
- Konkret skulptur (skulpturens organisering/form som emne)
- Skulpturemnet kan være funktionsprincip som f.eks. stabling, bøjning, gennembrydning, ophængning og afbalancering.
Skulpturelementer(skulptursprog)
- Volumen, hvor meget fylder den i rummet? (også kaldet skala)
- Massivitet og hulhed
- Lys/skygger
- Materialeegenskaber (farve, tekstur)
- Overfladestrukturering, formede, taktil tiltrækningskraft(hvordan føles det, har vi lyst til at røre ved det osv)
- Mødet med understøttelsesfladen
- Simple organiseringer
- Skulpturens akse
- Rytme
- Placering