tirsdag den 27. september 2016

Oliekridt intro


Vi fik lov til at prøve forskellige former for oliekridt og pastelkridt i forskellige kvaliteter : ingen betegnelse, studiekvalitet, kunstnerkvalitet. Kvaliteten svingede meget. Den første vi prøvede var fra tiger og var meget tør, og gav ikke særlig meget farve. Samtidig kunne den ikke blandes. Det var noget helt andet med farverne fra Caran D'ache, som var gode at blande, gav meget farve og var nemme at arbejde med. 


Opgave : 1: Noteres navn 2: Hård streg, blød streg, streg der nuancerer fra hård til blød 3: Firkant af primærfarve, bland sort i øverst og hvid i nederst. Brug gerne farverne flere gange oveni hinanden 4 : Grå af primærfarver. Rød, blå og gul blandes med LETTE (!) strøg (læg evt. kridtet ned 5: Vibrerende prikker af de 3 primær farver 6: 5 grønne cirkler. Bland de øvrige farver i hver sin cirkel. Brug gerne farverne flere gange oveni hinanden.7: Gengive et maleri fra Kunstens samling – på glat papir og savsmuldstapet (5 min – tænk i lag: baggrund, mellemgrund og forgrund, tænk på at bruge erfaringerne fra de tidligere øvelser) 8 : Vælg selv eller diktér en anden opgave. Jeg valgte at min der skulle man lave bløde streger, der starter med man trykker hårdt og så giver slip på stregen langsomt.

Proces : Hanne fortalte løbende hvad vi skulle på de forskellige papirslapper.
Perspektivering : Det er en rigtig fin idé med en foldebog, især til de mindre klasser. Den er nem at have med, og kan bruges til at vise forældre mm. hvad eleven har lavet. Kunne forestille mig at de fleste børn vil synes det er sjovt at have sådan en lille bog med hjem. Vi ved jo hvor vigtigt det er, at eleverne taler med forældrene om den kreative proces - og hvis de synes det er spændende det de har med hjem, er der større sandssynlighed for de får snakket om det.
De får også lært utrolig mange metoder med kridt på 'kort tid', og vil ende med en afsluttende 'guide bog', hvor de kan se hvordan de kan bruge deres kridt.
Refleksion : Der var meget larm og kaos imens det stod på, og det gjorde at det var svært at fordybe sig i processen. Jeg synes dog det var rart at Hanne stod og gennemgik hver enkelt opgave, det gjorde at jeg fik mere ud af det. Jeg har fået øjnene op for hvor meget man kan med kridt, især til at bruge i undervisningen, men også til 'privat brug'. Det er nogle fine resultater man får ud af at bruge kridt, og det kan nærmest bruges til alle årgange i folkeskolen. At arbejde med 'kridtprøver' og foldebog, har også vist mig hvor stor forskel der er på kridt. Kridt af god kvalitet er virkelig vigtige, hvis man vil have et godt resultat.