onsdag den 31. august 2016

Maleri af nellike

Proces : Vores første lektie var at tegne en blomst vi havde derhjemme. Vi måtte selv vælge materialer, og jeg valgte at bruge tuscher fra staedtler. Blomsten jeg valgte at male er en nellike. Da jeg har brugt mere end én farve, er det et maleri og ikke en tegning. Selve stilken er meget stiliseret, og selve blomsten er mere naturalistisk. Jeg synes selve blomsten er meget 'fjer agtig', og det har jeg prøvet at vise i billedet, ved brug af lette strøg og flere nuancer af den lyserøde farve. 

Perspektivering : Blomster er altid godt at arbejde med i folkeskolen, da alle ved hvad blomster er, og alle kan skaffe en blomst. 

Refleksion : Når man tegner kan stregen variere. Er den tydelig, er den skitseagtig, er den hård, er den usikker? Det er f.eks. tryk og redskab der kan gøre forskellen. Placering af redskab har også noget at sige. Ved at bruge forskellige tykkelse af tusch, fik jeg det fjeragtige udtryk frem som jeg ønskede. 

Noter til tegning : 
Stiliseret maleri : når man ser bort fra detaljer, gør det meget enkelt.
Naturalisme/realisme : det modsatte af stiliseret, meget realistisk, mange detaljer/skygger.
Impressionisme : når lys og skygge er vigtigere end selve motivet, og dominerer værket. Ekspressionisme : Vildt, ufærdigt, skitseagtig malet, overdrivelse, kontraster.



Proces : Vi skulle tegne to blomster, en med zendoodle og en der var helt stiliseret.

Perspektivering :  Hvis man skal lave zendoodle med børn, tænker jeg det ville være godt at have nogle eksempler de kan se, da det kan være svært at finde på, hvad man skal tegne. 
Van Gogh malede også blomster, det var især solsikker der var motivet. 

Refleksion : Zendoodle giver et rigtig fint resultat, og er også sjovt at lave - det er dog meget tidskrævende. . Stiliseret tegning giver et meget fladt resultat, men ved at udfylde den med sort farve, blev det en meget kontrastfyldt tegning, og jeg kan godt lide det udtryk det giver.


Vincent Van Gogh 'Sunflowers', 1889.